Pages

Coretan Penulis

Khas untuk semua pembaca Ilham Dari Hati,



Terima kasih sudi luangkan masa membaca karya Adra Adiella. Cuma yang AA harapkan, komen-komen membina dari semua yang telah pun membaca. Supaya AA akan lebih bersemangat untuk terus menulis dan dapat memperbaiki sebarang kesilapan yang mungkin tidak AA sedari.



Komen la sikit ye!



~ Adra Adiella ~

Friday 12 August 2016

SKDC - Bab 8

Nazhan tersenyum lebar saat dapat melihat kelibat Jasmin yang sedang duduk di satu sudut restoran itu. Gadis itu seperti biasa, anggun walau dalam pakaian kasual. Lama dia berdiri di sudut restoran, tekun memerhati gadis pujaan hatinya itu. 
            Gadis yang terlalu sukar ditakluki hatinya. Gadis yang impiannya setinggi bintang di langit. Gadis yang membuat dirinya termimpi-mimpi di malam hari. Gadis impian untuk dijadikan suri dalam hidupnya.
            Thia? Nazhan mendengus kasar. Kelibat Thia yang menerpa dalam fikirannya membunuh bayangan indahnya bersama Jasmin sebentar tadi. Perlahan dia mengorak langkah menghampiri Jasmin.
“Panjangnya muncung you tu. Kenapa ni?” Jasmin tersenyum.  Jejaka di hadapannya itu ditatap. Raut wajah Nazhan nampak kusut. Matanya juga agak kusam. Lelaki itu seolah-olah menyimpan beban yang amat dalam.
“Rindu kat you.”
Nazhan bersuara perlahan sambil menghadiahkan senyuman sebaik pelayan yang mengambil pesanan mereka meninggalkan meja. Tangannya menggenggam tangan Jasmin. Nazhan cuba menyembunyikan gundah dalam hatinya. Memikirkan status dirinya yang akan bertukar dalam dua minggu lagi.  Yang pasti, status dirinya haruslah dirahsiakan daripada pengetahuan Jasmin, malah daripada semua orang.
“Ada ada je you ni.”
Jasmin meleraikan genggaman tangan Nazhan.
“Lama kita tak jumpa kan? You asyik sibuk je. You don’t even reply my text.”
“Ala, sorrylah Naz. You tahu kan bulan ni I sibuk prepare material untuk show I kat KL. Bukan senang tahu nak dapat peluang macam ni. Koleksi I nak dipertontonkan setanding dengan designer besar kat KL sana. I tak nak ada walau satu pun kesilapan kecil. Semuanya mesti perfect. Ni pun I curi-curi masa jumpa you sekejap. Kejap lagi I nak gerak pergi Nilai. Nak cari silk dekat sana. Minta mintalah jumpa. Letih asyik ke hulu hilir cari silk,” tutur Jasmin yang sedang membelek buku hariannya. Dia meneliti senarai tugasannya yang sudah dibereskan dan yang masih belum diselesaikan. 
Jadualnya betul-betul padat sehingga ke penghujung tahun. Dengan andaman pengantin, tempahan menjahit baju, dan ditambah pula dengan penyertaannya dalam peragaan pakaian di bawah jenamanya pula. Segala-galanya menuntut masa yang banyak sehingga dia tiada masa untuk dirinya sendiri. Apatah lagi untuk Nazhan. Dia benar-benar sibuk.
You tak kesian ke dekat I? Macam menunggu bulan jatuh ke riba tahu.” 
“Ala, you janganlah buat muka Sinchan you tu kat sini okey. Ni kan I dah luangkan jugak dah masa untuk you,” Jasmin tersengih. Tangannya mencubit pipi Nazhan lembut.
Nazhan tersenyum lebar. Tangan Jasmin yang mencubitnya lembut, digapai. Dibiarkan tangan itu di pipi, bertaut dengan tangannya. Lama. Gembira hatinya melihat gadis pujaannya memujuk hati yang merajuk itu. Seleranya terbuka melihat hidangan yang sudah tersedia di depan mata. 
Saat kedua-duanya asyik menjamu selera, telefon bimbit Nazhan bergema menandakan ada sms yang masuk. Dia mengerutkan dahi sebaik melihat nama Thia yang tertera pada ruangan peti masuk sms.

Jumpa esok pagi kat butik mak andam pukul 10.  Kena fitting baju.  Lagipun aku tak tahu kau suka warna apa.  Kalau kau tak datang, aku pilih STRIKING PINK macam kumpulan JAMBU MAHARAJA LAWAK boleh? HAHAHAHA...

Nazhan terbatuk. Dia tersedak. Cepat-cepat dicapai air di hadapannya dan diteguk laju. Dadanya ditepuk-tepuk. Jasmin juga turut cemas melihat wajah Nazhan yang sudah merona merah.
“Kenapa you ni?  Kut ya pun lapar, janganlah gelojoh.  Tengok ni sampai tersedak-sedak.” Jasmin menghulurkan tisu kepada Nazhan. Cepat-cepat hulurannya disambut oleh Nazhan lantas dia mengesat bibir.
Striking pink? Gila! Siap kau esok. Aku dera kau cukup-cukup, bisik Nazhan dalam hati. 

No comments: