Pages

Coretan Penulis

Khas untuk semua pembaca Ilham Dari Hati,



Terima kasih sudi luangkan masa membaca karya Adra Adiella. Cuma yang AA harapkan, komen-komen membina dari semua yang telah pun membaca. Supaya AA akan lebih bersemangat untuk terus menulis dan dapat memperbaiki sebarang kesilapan yang mungkin tidak AA sedari.



Komen la sikit ye!



~ Adra Adiella ~

Tuesday 1 October 2013

Saat Kau Dakap Cintaku - Bab 17











‘Saya cintakan awak.’ Ayat itu bergema lagi di telinganya. Airis memejam celikkan matanya berulang kali.  Cuba membuang jauh-jauh gema suara Ziyaad di dalam fikirannya.

“Dah sampai Ris.”  Pak Seman menjeling sekilas pada cermin pandang belakang, melihat Airis di tempat duduk belakang teksinya.  Dari tadi dia perasan gadis itu jauh mengelamun dan hanya membisu sepanjang perjalanan.  Kebiasaannya gadis itu ramah bertanya itu dan ini kepadanya tapi malam ini Airis muram.  Wajahnya keruh seolah-olah dia ditimpa dengan seribu kesulitan.

“Terima kasih Pak Seman.  Jumpa macam biasa esok pagi.”  Airis menutup pintu teksi perlahan.  Lemah.  Dia menghadiahkan senyuman hambar kepada pemandu teksi yang diupah oleh Dato’ Harun untuk mengambil dan menghantarnya pulang dari tempat kerja setiap hari.  Malam ini dia kehilangan minat untuk berbual.  Di butik pun begitu juga.  Kebetulan stok baru diterima, dia dan Zara sibuk dengan kerja masing-masing menyebabkan masa untuk mereka bersembang menjadi terhad.  Kepalanya betul-betul serabut memikirkan Ziyaad.  Dan juga Rayyan.  Silih berganti.  Saat pintu ruang tamu dikuak, telinganya menangkap sayup-sayup suara orang sedang bergelak ketawa.  Perlahan-lahan dia menuju ke pintu dapur.  Tertanya-tanya milik siapa suara yang sedang ketawa riang.

“Eh, Airis.  Baru balik ye?”  Tegur Datin Marissa sebaik melihat kelibat Airis di muka pintu dapur.

“Sini Ris.  Join us.”  Giat Dato’ Harun, menelengkan kepala, menunjuk ke arah kerusi kosong di sebelahnya.

Airis terpisat-pisat.  Terasa segan saat semua mata memandang ke arahnya.  Dia berjalan perlahan menghampiri keluarga itu yang sedang enak menikmati hidangan BBQ.

“Stok sampai kan hari ni?”  Tegur Jasmin saat Airis duduk bertentangan dengannya.  Dia memegang sepinggan ayam bakar bersama sos manis thai.  Di sebelah duduknya, Rayyan.  Tersengih-sengih. ‘Macam beruk dapat cium bunga!’ Getus hati Airis.  Menyampah.

“Ha ah.  Tapi semua dah settle dah Kak Min.  Dah key-in data dalam komputer, dah susun dan selebihnya kami dah simpan dalam stor.”  Mata Airis meliar pada seluruh ruang belakang dapur itu.  Dia mengerti kini.  Keluarga itu sedang mengadakan parti BBQ kecil-kecilan bersama Jasmin.

“Dah lama Papa tak buat makan-makan macam ni Ris.  Sesekali kumpul anak beranak, kita borak-borak pasal keluarga, hilang stress.”  Dato’ Harun tersenyum.  Gembira melihat seluruh isi keluarganya sama-sama bersantai menikmati hidangan.

“Eh, Airis makan lah sekali.  Tu, ambik ayam yang baru Ray bakar tu.  Berasap lagi tu.”  Datin Marissa menggesa Airis untuk mengambil juadah bila dilihat menantunya itu cuma kaku melihat yang lain makan.

“Eh, tak boleh, tak boleh.  Tu Ray tunggu sejuk tu.  Nak bagi Jasmin makan.  Airis nak makan, kena bakar yang lain.”  Cepat-cepat Rayyan berdiri, segera menghampiri empat ketul ayam yang terhidang di atas meja.  Hendak terus diberi kepada Jasmin tadi, pinggan Jasmin sudah pun penuh dengan mee hoon goreng dan lima ketul udang bakar bersama dua ketul sosej.  Lagi pun dia bimbang gadis itu melecur pula kalau-kalau terus menggigit ayam yang baru saja siap dibakar.  Jadi, dia meletakkannya di atas meja, menunggu ianya sejuk.

“Takpe lah Ray.  Bagilah Airis makan dulu.  Tinggalkan I seketul pun takpe.  Banyak dah ni you bagi I makan.  Kenyang dah I.”  Jasmin menepuk-nepuk perutnya.  Dari tadi Rayyan asyik mendesaknya untuk makan itu dan ini.  Segan untuk menolak perlawaan Rayyan di hadapan ibu bapanya, dia mengangguk saja setiap kali Rayyan menyuakannya makanan.

“Entah Abang Long ni.  Gemuk pulak Kak Min nanti.”  Perli Rania sambil menjeling ke arah Airis.  Tiba-tiba dia meluat melihat kakak iparnya itu muncul.  Sejak pukul 8 tadi dia begitu gembira dengan kedatangan Jasmin, dan kini kegembiraannya mati saat melihat Airis di depan matanya.

“Takpe, Airis makan sandwich dengan mee hoon jek.”  Airis bingkas bangun.  Dia menuju ke meja.  Dia tahu, adik iparnya itu sengaja menyakitkan hatinya.  Ditambah dengan Rayyan yang asyik melayan Jasmin dan nampak seperti meminggirkan dirinya. Malas untuk mengambil hati, dia pura-pura tidak nampak dan tidak mendengar. 

Sampai ke meja yang diletak di tepi dinding, dia melihat di depan matanya kini terhidang semangkuk mee hoon goreng, semangkuk nasi goreng, sepinggan nuget, dan sepinggan kuih muih.  Di bahagian kiri meja pula, bersusun trifle buah berwarni-warni yang diletakkan ke dalam cawan comel.  Pada satu lagi bahagian meja, tersusun pula satu lagi meja bersaiz kecil menempatkan sebalang fruit cocktail bersama deretan mangkuk kecil dan sudu plastik.

“Kau lunch dengan siapa tengahari tadi?”  Airis terpinga-pinga.  Sedang asyik memilih makanan, tiba-tiba saja Rayyan sudah terpacak di sisinya.  Dia mengerutkan dahinya.  Tidak menyangka sama sekali pertemuannya dengan Ziyaad tengahari tadi berjaya sampai ke pengetahuan Rayyan.

“Dengan kawan.”  Airis menjawab ringkas.  Tangannya lambat-lambat menceduk mee hoon ke dalam pinggan polisterin. 

“Aku tak tahu pulak kau ada kawan lelaki kat sini.”  Rayyan sengaja memerli.  Dari cerita yang didengarnya dari mulut Jasmin, dia tahu isterinya itu keluar makan bersama seorang lelaki. Ziyaad. Satu Malaysia mengenali Ziyaad terutama sekali di kalangan ahli perniagaan.  Dan bagaimana lelaki itu boleh keluar dengan Airis, itu menjadi persoalannya.  Dia berpura-pura mengambil mee hoon ke dalam pinggan, melengah-lengahkan waktu, mencari jawapan dari Airis. 

“Aku pun tak tahu kau ada kawan perempuan ke tak.  Dan aku tak berminat pun nak tahu.  Jadi, jangan masuk campur dengan siapa aku nak berkawan.”  Airis menjeling Rayyan sekilas.  Dapat dilihat wajah suaminya itu sudah merona merah. 

“Eh, kau tu isteri aku.  Kau tak boleh suka-suka keluar dengan lelaki lain.” Rayyan menekankan suaranya sedikit kuat. Tapi masih dikawal, bimbang dapat didengar oleh ahli keluarganya yang lain dan juga Jasmin.

“Oo...aku isteri kau.  Habis kau tu suami aku, maknanya kau boleh keluar dengan perempuan lain? Gitu?”  Airis mengelip-ngelipkan matanya.  Dia tersengih.  Sengaja memerli Rayyan.

“Mana ada aku keluar dengan perempuan lain?”  Rayyan terkedu.  Cepat-cepat dia menidakkan kenyataan yang Airis berikan.  Terasa Airis seakan memerlinya.

“Habis tu Kak Min tu apa? Bukan perempuan? Mak nyah ke?”  Airis menekankan suara sambil dijegilkan matanya seolah olah ingin ditelan Rayyan di sebelah.  Geram dengan sikap Rayyan yang menidakkan hakikat sebenar dengan sikap yang kebudak-budakan.

“Jasmin tu lain.  Dia tu bukan kawan.” Rayyan menunduk.  Tersedar yang dia juga salah dalam hal ini.

“Kalau bukan kawan, apa?  Bini kau? Madu aku?”  Airis tersengih lagi.  Dia mencapai cawan plastik lalu menuju ke tong kecil berisi air laici. Tangannya menolak pili pada tong itu lalu menadah air yang keluar.

“Amboi.  Kau nak sangat ke?”  Rayyan sedikit memekik.  Terasa Airis seolah-olah mencabarnya.  Dia menolak cawan Airis yang ditadah dengan cawannya.

“Kau ni kenapa?”  Airis mengerutkan dahinya.  Cepat-cepat dia menolak kembali cawan Rayyan dan menyuakan cawannya pada pili air. Sama sama saling menolak walaupun sedar air masing-masing sudah pun melimpah memenuhi cawan.

“Cepatlah! Terhegeh-hegeh!”  Rayyan membeliakkan matanya sambil menolak Airis dengan bahu.  Tangannya menolak kembali cawan yang di pegang Airis lalu ditadah lagi air laici ke dalam cawannya yang sudah pun sedia penuh.  Dia enggan mengaku hakikat sebenar perasaan hatinya.  Entah,  hatinya terdetik satu perasaan yang lain bila mendapat tahu Airis keluar bersama lelaki lain.

Dari tempat seisi keluarga duduk untuk menikmati hidangan itu, Jasmin mengerutkan dahinya.  Dia terasa pelik melihat Airis dan Rayyan yang dari tadi saling tolak menolak cawan saat ingin mengisi air minuman.  Seolah-olah mereka sedang bergaduh berebutkan minuman.

“Apa saja lah budak berdua ni?”  Dato’ Harun memanjangkan lehernya memandang ke arah Airis dan Rayyan sebaik menyedari pandangan Jasmin pada mereka.  Dia menggeleng di dalam hati.  Dia tahu anak dan menantunya itu sedang bertelagah mengenai sesuatu.  Dan dia tahu lazimnya Rayyan akan berlaku kasar terhadap Airis.

“Laki bini apa macam tu depan orang pun nak bergaduh.”  Rania menguis-nguis mee hoon goreng di pinggannya.  Seketika kemudian, dia menaikkan wajahnya.  Tersedar dia sudah terlepas cakap.  Dato’ Harun dan Datin Marissa menjegilkan mata masing-masing.  Jasmin pula terkebil-kebil.  Dia antara dengar dan tidak kata-kata Rania sebentar tadi.

“Eh maksud Nia tadi, diorang ni macam laki bini bergaduh.  Tengok lah tu, berebut isi air. Macam budak-budak.”  Cepat-cepat Datin Marissa menyampuk.  Cuba menutup keterlanjuran kata-kata Rania tadi.  Jasmin hanya mengukir senyum.  Mungkin betul, dia tersalah dengar tadi.

“Ray! Tak sudah lagi ke ambik air tu?”  Dato’ Harun memekik.  Menghentikan pergaduhan antara Rayyan dan Airis.  Serentak keduanya menoleh.

I ambikkan air untuk you.”  Rayyan mengunjuk secawan air ke arah Jasmin saat sampai ke tempat duduk bersama Airis di sisinya.  Dia mengibas-ngibas kemejanya yang basah di bahagian perut.  Baik dia atau Airis, kedua-duanya tersengih-sengih.  Sama-sama tersipu saat semua yang ada di situ memandang mereka dari atas ke bawah.  Sesekali Airis mengelap bajunya yang basah.  Juga di bahagian perut seperti Rayyan.  Adegan tolak menolak cawan tadi berakhir dengan kedua-duanya dibasahi air laici.  Airis bersama baju kurungnya yang kuyup.  Rayyan pula bersama kemejanya yang lencun. 

“Eh kenapa you tak makan?”  Rayyan cepat-cepat mengubah topik.  Terasa kurang selesa bila semua mata melihatnya.

“Hmmm...tengok ni, comot mulut you.  Macam budak-budak tau you ni.  Meh I tolong kesatkan.”  Rayyan mengelap hujung bibir Jasmin dengan tisu di tangannya.  Sesekali dia melirik matanya ke arah Airis yang duduk bertentangan.  Airis pura-pura tidak melihat. Dia tahu Rayyan sengaja menyakitkan hatinya.

“Kak Min, esok kita pergi tengok wayang nak?  Sementara Nia cuti ni, boleh kita window shopping, makan-makan.  Dah lama kita tak keluar sama.”  Rania menggamit lengan Jasmin.  Dari gayanya, jelas menunjukkan perhubungan mereka berdua yang baik selama ini.

“Boleh jugak Nia.  Tapi kena tunggu Kak Min settlekan kerja-kerja Kak Min dulu lah ye. Dalam pukul 5 macam tu, Kak Min datang jemput Nia, boleh?”  Jasmin mengingat kembali jadual kerjanya yang sudah siap diatur.  Ya, semuanya harus diselesaikan sebelum pukul lima.  Dengan temu janji bersama pelanggan, mencari material dan masa untuk mereka pakaian untuk koleksi terbaru.  Setelah itu, barulah dia lapang.

“Kalau Airis nak join sekali, pukul 8 tu kitorang ambik.  Nanti Kak Min cakap dengan Kak Lili.  Sesekali balik awal...takde masalah.”  Jasmin mengukir senyum.  Memandang Airis yang dari tadi membisu.  Dia sekadar mengajak, bimbang gadis itu terasa hati tidak dipelawa sekali memandangkan Airis juga kini sebahagian dari keluarga Dato’ Harun.

“Eh, takpe lah Kak Min.  Kesian nanti Zara balik sorang-sorang.”  Airis mencipta alasan.  Dia tahu, Rania pasti tidak senang dengan kehadirannya.  Jasmin hanya membisu.  Tidak lagi mempelawa Airis.  Faham, gadis itu kurang selesa.

Airis cuma diam selepas itu.  Menghabiskan makanan di pinggannya lambat-lambat.  Dari tadi dia terasa asing duduk di dalam kelompok itu.  Terasa seolah-olah dia seperti orang luar yang langsung tidak dijangka kedatangannya dalam keluarga Rayyan.  Terasa seluruh keluarga itu meminggirkannya dengan kedatangan Jasmin.  Melihat kemesraan ibu, bapa mertua, Rayyan dan Rania terhadap Jasmin buat dia berkecil hati.  Dia menjeruk rasa.  Terasa kini, keputusannya menikahi Rayyan benar-benar satu kesilapan.  Dan terasa kini, dia ingin menerima cinta Ziyaad!






Rayyan menoleh ke arah pintu biliknya berulang kali.  Penuh hati-hati dia membuka beg tangan Airis yang diletakkan di atas meja solek.  Dia mencapai beg duit Airis, perlahan-lahan membukanya penuh debar.  Sesekali dia menoleh ke arah pintu, bimbang Airis tiba-tiba muncul.  Dia tahu, pada waktu ini kebiasaannya Airis sibuk membasuh baju sebelum dia bersiap-siap ke tempat kerja atau sibuk menolong Mak Intan menyiapkan hidangan sarapan pagi.

Rayyan membelek setiap kepingan kad yang terselit di dalam beg duit kepunyaan Airis.  Terdapat sekeping kad panel klinik keluarganya, mungkin diberikan oleh Datin Marissa, sekeping kad ATM sebuah bank dan sekeping MyKad.  Di celahan dompet yang lain pula, terdapat empat keping not RM10 dan lima keping RM1 berserta beberapa keping duit syiling.  Rayyan menghela nafasnya panjang.  Gagal menemui apa yang dikehendakinya.  Setelah puas hati dengan susun atur setiap kepingan kad dan duit di dalam beg duit Airis, dia meletakkannya kembali.  Dicapai pula telefon bimbit milik Airis lantas ditekan pada ikon ‘contact person’.  Melihat setiap butiran nama kenalan Airis di dalamnya satu persatu.  Juga hampa saat tidak menjumpai apa yang dikehendakinya.

Berderau darahnya saat mengetahui perihal Airis yang keluar dengan Ziyaad dari mulut Jasmin.  Langsung dia tidak menjangka isterinya itu akan keluar dengan orang lain tanpa pengetahuannya.  Dia asyik tertanya apakah tujuan Ziyaad bertemu dengan Airis.  Bagaimana mereka boleh saling mengenali?  Dan entah mengapa, dia terasa marah sedangkan dia tahu, dia tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap Airis.  Dan dia jugalah yang lantang memberitahu supaya jangan masuk campur atas urusan masing-masing.  Tapi kini, nampaknya dia lah yang terlalu sibuk dengan ‘urusan’ Airis.

Dia meletakkan pula telefon bimbit itu kembali ke dalam beg tangan Airis.  Setelah itu, dia menyarungkan baju kemejanya, tali leher lalu meyikat rambutnya.  Wangian jenama POLO itu disembur ke seluruh badannya.  Puas hati dengan penampilannya, dia mencapai beg bimbit dan kot pakaiannya lalu keluar dari bilik, mencari kelibat Airis.

“Aku dah nak pergi kerja ni, salam cepat!”  Rayyan berbisik di sisi Airis.  Menghulur salamnya untuk disambut Airis.  Tangan kirinya diletak di atas kepala Airis sewaktu isterinya menunduk menyalaminya.  Sengaja dia berpura-pura menunjukkan kebahagiannya bersama Airis di hadapan kedua ibu bapanya, apatah lagi setelah insiden air laici malam tadi. 

“Tengahari ni tunggu aku dekat Blue Wave.  Kau tahu kan tempat tu?  Tak jauh dari butik kau kerja tu.”  Rayyan merenung mata isterinya itu .  Airis sekadar mengangguk.  Masih terpinga-pinga sebenarnya dengan tingkah laku Rayyan yang memegang kepalanya tadi.  Wujud satu perasaan aneh di dalam dirinya ketika itu.  Serta merta ingatannya menerjah saat pertama kali Rayyan memegang kepala dan mencium dahinya selepas mereka sah diijabkabulkan pada malam pernikahan.  Saat itu juga, dia berjanji akan menerima Rayyan seadanya sebagai suaminya biarpun dia tahu antara mereka tiada langsung rasa cinta.

“Jumpa kat situ, pukul satu. Jangan tak datang.  Aku tunggu kau.” Rayyan menegaskan suaranya.  Airis mengekorinya di belakang, melihat dia masuk ke dalam kereta.  Dia menutup pintu kereta, meninggalkan Airis yang dari tadi tampak kaku.

Dari cermin pandang belakang keretanya, Rayyan melihat kelibat Airis sebelum ianya menghilang.  Dia mengukir senyum.  Gembira dengan rancangannya.    Dia mesti menghalang Airis dari terus menerus berjumpa Ziyaad.  Dan kali ini, dengan mengajak Airis untuk keluar makan tengahari, dia tahu Ziyaad pasti gagal untuk berjumpa isterinya.

‘Tapi sampai bila kau nak keluar lunch dengan Airis sedangkan kau sendiri sibuk dengan kerja yang tak tentu masa dan Jasmin?’  Getus hatinya.  Dia terkebil-kebil.  Terasa ada kebenarannya.

‘Sekurang-kurangnya untuk hari ini, aku masih mampu halang lagi.  Untuk rancangan yang seterusnya, akan aku fikirkan kemudian.’ Dia berbisik.  Mencari-cari lagi jalan untuk menghalang Ziyaad dari terus berhubung dengan isterinya.





Nota Selit :  Sorry lambat up bab 17 ni! Bizi! Bizi! Bizi! Wahhh...bizi mengalahkan menteri gitu..ahaks...Selamat membaca bab ni dan jangan lupa, ade 8 bab lagi sebelum SKDC di tamatkan siarannye...(macam siaran tv gitu...kehkehkeh)...

5 comments:

IVORYGINGER said...

next plzzz.....;D

ida said...

Nice n3 Adra! Agak2 la rasanya Rayyan dah mula rasa jealous sbb Ziyaad suka kat Airis. So En. Rayyan, nak biar mcm tu aje ke? Rasanya dah tiba masa En. Rayyan kita ni belajar pikat hati isteri sendiri sebelum org lain kebas wife awak yg comel tu...hehe. To Airis, pandai2 lah main tarik tali ye, biar suami awak tu belajar mcm mana nak appreciate isteri sendiri

Anonymous said...

Assalam t0 writer...

Mdm writer, i think i can feel my heartbeat while read this ep... I th0ugh s0 fast.... Mean writer bejaya buat hatiku yg xbrape nk lemb0t ni bedegup xtentu arah... Huhu...
2Lah menunggu jugak bile nk kluar ep baru... Tp xpe, im willing to wait...

anyway as usual... Gud luck to writer... Speechless...

from : IJA

Suha Jalil said...

Addicted to this novel already!! Everyday menjengah blog ni just want to see any new chapter updated..
Hahahahaha..

Nice story.. Loikeeee...

Fatini Zulghafar said...

Adraaaaaa, kenapa kite tak boleh nak baca bab 16 huwaaa.... tak dapat nak baca tentang Rania dengan part Airis keluar dengan Ziyaad...

padan sangat dengan muka Rayyan, baru tahu nak cemburu.