Pages

Coretan Penulis

Khas untuk semua pembaca Ilham Dari Hati,



Terima kasih sudi luangkan masa membaca karya Adra Adiella. Cuma yang AA harapkan, komen-komen membina dari semua yang telah pun membaca. Supaya AA akan lebih bersemangat untuk terus menulis dan dapat memperbaiki sebarang kesilapan yang mungkin tidak AA sedari.



Komen la sikit ye!



~ Adra Adiella ~

Monday 15 July 2013

Saat Kau Dakap Cintaku - Bab 9









“Pak cik! Kau kat mana?”  Laung Airis.  Matanya meliar memandang ke sekeliling bilik, mencari kelibat Rayyan.  Sudah lah dia terlupa membawa berus gigi, dia juga terlupa membawa pakaian untuk disalin ke dalam bilik air itu sebelum melangkah masuk tadi.  Selalunya di rumah Mak Mah, dia bebas berkemban tuala saja sebaik keluar dari bilik air.  Yang ada di rumah cumalah dia, Mak Mah dan Syafinaz.  Tapi di rumah ini, dengan Rayyan. Ahhh...Airis memejamkan matanya.  Tak sanggup dia bayangkan!

“Pak cik! Kau pekak ke?”  Airis memekik sekali lagi.  Panas hatinya bila panggilannya tidak bersahut dari tadi.  Terasa ingin melangkah keluar dari bilik, tapi bimbang dilihat Rayyan.  Untuk terus bertapa di dalam bilik air itu, dia sudah tidak sanggup lagi.  Sudah lah badannya betul-betul letih ketika ini.  Seharusnya dia sudah memejamkan mata saat ini.

“Rayyan!” Airis menjerit lagi.  Darahnya betul-betul mendidih.  Dia memejamkan mata, menarik nafasnya dalam-dalam.  Nekad untuk keluar dari bilik air itu dengan berkemban.  Apa nak jadi, jadi lah!

“Wow!”  Airis melompat.  Dia benar-benar terkejut saat mendengar suara Rayyan yang sedang duduk di balkoni luar biliknya.  Lelaki itu tersengih-sengih.  Di jarinya terselit sebatang rokok.  Baru Airis sedar Rayyan rupanya seorang perokok.  Dia menggeleng di dalam hati.  Terasa sebal mendapat suami seorang perokok.  Sudahlah dia benci dengan asap rokok.

“Terkejut aku.  Kau pekak ke aku panggil kau dari tadi?”  Airis meluru ke arah Rayyan yang sedang duduk di kerusi balkoni biliknya.  Dia mencekakkan pinggangnya dan menjegilkan mata.  Geram dengan tindakan Rayyan yang pura-pura tidak mendengar panggilannya tadi.  Rayyan masih dengan senyum sumbingnya.  Membiarkan Airis bercekak pinggang di muka pintu sedangkan dia masih asyik menghisap rokok.  Sesekali hujung rokoknya diketuk perlahan pada bibir ashtray yang ada di atas meja.

“Pekak rupanya.”  Airis berbisik.  Geram melihat Rayyan yang selamba.

“Aku tak pekak.  Kalau tak buat macam ni, tak dapat lah aku nak tengok kulit kau yang putih gebu ni.”  Rayyan tersengih lagi.  Kali ini lebih lebar.  Matanya pula memandang Airis dari atas ke bawah berulang kali.  Ini kali pertama dia melihat gadis itu sebegini.  Dalam keadaaan ini.  Melihat bahu putih melepak gadis itu yang terdedah.  Melihat rambut Airis yang ikal mayang mencecah pinggang.  Dan melihat pada peha dan betis Airis yang juga putih melepak.  Dia akui, Airis punya pesona yang tersendiri.  Boleh juga menggegarkan hati lelakinya.

“Eh! Tutup mata kau.  Tutup!”  Airis mengundurkan dirinya.  Dia cuba menutup tubuhnya menggunakan lengan kanan dan kirinya.  Terbongkok-bongkok dia cuba menyembunyikan tubuhnya yang cuma berkemban itu.  Cuba menutup pehanya yang dijilat pandangan Rayyan yang nakal.  Wajahnya sudah merona merah.  Malu ditatap sebegitu oleh Rayyan.  Bengang mendengar tawa Rayyan yang semakin galak mengusiknya.  Segera dia berlari masuk ke dalam bilik, mencapai beg pakaiannya dan menuju ke bilik air.  Dia tahu jika dia memilih pakaiannya di dalam bilik tadi, semakin galaklah Rayyan mengejeknya.  Lantas, beg pakaian sebeban itu diangkutnya ke bilik air.

‘Kurang asam punya Ray!  Hari ni asyik kenakan aku jek! Eeeee...rasa nak cekik-cekik jek leher pak cik ni!’ Airis meradang di dalam hati.  Geram, tak henti-henti dikenakan oleh Rayyan sejak ketibaannya di sini.  Dia membuka beg pakaiannya.  Tangannya mencapai sehelai t-shirt dan seluar track lalu memakainya.  Setelah menyisir rambutnya yang basah, dia keluar perlahan-lahan dari bilik air.

Dia menjeling sekilas ke arah balkoni.  Ternampak Rayyan yang masih lagi tercegat di atas kerusi.  Menikmati sinar bulan dan bintang di langit malam itu sambil menghisap rokok.  Airis tersengih melihat ke arah katil.  Segera dia melabuhkan badannya dan berbaring melintangi katil.  Sama sepertimana yang Rayyan lakukan  sewaktu dia mula-mula melangkah masuk ke bilik itu tadi.  Niatnya biarlah Rayyan mengalah bila melihat dia tidur melintangi katil lalu tidur di sofa.  ‘Takkan nak tidur berdua?Ishhhh.....tak sanggup!’ Dia menarik selimut.  Rambutnya yang basah ditambah dengan dirinya yang baru selesai mandi menambahkan lagi kedinginan berada di dalam bilik itu.  Segera dia menarik selimut tebal, menutupi seluruh tubuhnya.  Matanya dipejamkan rapat saat terdengar sliding door menuju balkoni ditutup Rayyan. Airis pura-pura mematikan dirinya. 

Perlahan-lahan Rayyan menutup pintu.  Menjeling sekilas pada Airis yang sudah pun terbaring di atas katilnya.  Dia tersengih.  Faham dengan tindakan Airis yang semestinya enggan membenarkan dirinya tidur di atas katil itu.  Rayyan melangkah masuk ke bilik air.  Ingin mencuci muka dan memberus giginya terlebih dahulu sebelum masuk tidur.  Dia memerhati susunan toiletteries di atas sinkinya.  Berpuas hati.  Lantas dicapai berus gigi.  Sudah menjadi amalannya sejak kecil lagi untuk menggosok gigi dan mencuci muka hasil didikan neneknya di kampung setiap kali dia pulang menjenguk.  Hasilnya, ianya kini sudah menjadi amalannya setiap hari.  Terasa janggal pula bila dia tidak melakukannya walaupun cuma untuk satu malam.  Terasa ada yang tidak lengkap.  Saat meletakkan kembali berus gigi yang sudah dicuci bersih, dia terfikirkan sesuatu.

Airis masih kaku seperti tadi.  Dia belum tidur, tetapi berpura-pura seperti sudah pun hanyut dibuai mimpi.  Telinganya dari tadi meneliti setiap bunyi yang keluar dari perbuatan Rayyan.  Saat terdengar pintu bilik air ditutup, dia menutup matanya rapat-rapat.

Eh, pak cik ni buat apa? Kenapa katil ni rasa bergerak-gerak?  Matikan diri Airis.  Buat-buat tidur.  Buat-buat tak dengar! Dada Airis mula berdebar saat terasa tilamnya berombak-ombak seolah-olah ada orang yang turut baring di sisinya tapi dia masih enggan membuka matanya, masih tetap membatukan dirinya, berpura-pura seolah-olah sedang tidur.  Saat terasa hembusan nafas lelaki itu di mukanya, dia mencelikkan mata.  Spontan, dia menampar muka Rayyan dan menolak tubuh lelaki itu.

“Kau nak buat apa?”  Airis hampir ingin menangis.  Bimbang Rayyan ingin melakukan yang bukan-bukan terhadap dirinya.  Sesungguhnya dia belum benar-benar bersedia untuk saat itu.  Lebih-lebih lagi untuk seorang lelaki yang langsung tidak dikenalinya.  Kalau pun saat itu tiba satu hari nanti, biarlah Rayyan sudah pun mencintai dirinya dan dirinya sudah boleh menerima Rayyan sebagai seorang suami di hatinya.  Rayyan yang sudah pun duduk di birai katil menggosok pipinya.  Terasa pijar ditampar Airis.  Dia cuma ingin menakutkan gadis itu, langsung tidak menyangka Airis yang terkejut bertindak menampar mukanya.

“Eh, kata nak tidur dengan aku.  Jom lah kita tidur sekali.”  Rayyan tersengih.  Sengaja dia ingin mengusik gadis itu lagi.

“Jangan mimpi lah!”  Airis bingkas bangun dari katil.  Niatnya tidur secara melintang di katil itu supaya Rayyan tidak tidur bersamanya, gagal.  Eiii...nasib baik pak cik ni tak buat apa-apa kat aku tadi. Tak pasal-pasal dapat penampar free.  Takpelah, tak dapat tidur kat tilam empuk pun takpe.  Airis mengheret selimut tebal di atas katil Rayyan bersamanya.  Ditepuk-tepuk bantalnya, kemudian dia berbaring di atas sofa yang terdapat dalam bilik itu. Agak sempit dan muat-muat badannya.  Jadilah, dari jadi mangsa pak cik ni.  Airis mengomel di dalam hati, dia menjeling sekilas Rayyan yang masih memerhatikannya di birai katil.  Dia menyelimutkan seluruh badannya, termasuk kepalanya.  Sesaat kemudian, terasa selimutnya ditarik perlahan-lahan.  Cepat-cepat dia membuka matanya.  Bimbang Rayyan membuat sesuatu di luar kawalan.

“Eh apa lagi kau nak ni? Kan aku dah bagi kau tidur kat katil kau tu?”  Airis menjegilkan matanya.  Memandang ke arah Rayyan yang tercegat di hadapannya dengan tangannya yang cuba menarik selimut.

“Kau tak gosok gigi kau kan?”  Rayyan tersengih.  Memandang Airis yang sudah pun berubah wajah.

“Gosoklah!”  Airis melarikan pandangannya.  Tangannya masih menggengam hujung selimut kuat. 

“Bohong.  Kalau kau gosok gigi kau, mesti ada berus gigi kau kat dalam bilik air tu.  Aku tengok yang ada cuma ubat gigi, shampu dengan shower foam jek.  Berus gigi takde pun.” Rayyan tersengih lagi.  Dia tahu Airis membohonginya.

“Kalau takde berus gigi aku kat situ, tak bermakna aku tak gosok gigi.”  Airis merenung lelaki itu.  Cuba melawan mata itu, cuba menafikan lagi.

“Habis tu kau gosok gigi pakai apa?  Berus jamban?”  Rayyan tersengih lagi.  Cuba menahan gelaknya.

“Pakai berus gigi kau lah!”  Airis menarik selimutnya lantas baring.  Cepat-cepat dia menyelubungi kepalanya dengan selimut.  Dia terkekeh di dalam hati.  Padan muka.  Sibuk sangat aku tak gosok gigi, tak bawak berus gigi kan?  Ingat aku kebulur sangat nak pakai berus gigi dia agaknya.  Eeee...geli tau!

“Kurang asam kau.  Bangun! Bangun! Aku nak selimut ni.”  Rayyan bengang mendengar jawapan Airis.  Tak dapat dibayangkan Airis menggunakan berus giginya.  Selepas itu, dia pulak menggunakan berus gigi yang sama.  Eeeuuwww!  Dia menarik selimutnya.  Airis bingkas duduk, menahan selimutnya dari ditarik Rayyan.

“Ini bilik aku, tilam aku, katil aku, dan ini, selimut aku.  Tu, bantal yang kau guna tu, takpe lah aku kasi pinjam.  Tapi selimut ni memang tak boleh.  Aku bagi kau nanti aku nak pakai selimut apa?” Rayyan berdiri di sisinya, cuba sekali lagi mengambil selimut yang terbentang pada tubuh Airis.

“Eh, mana boleh.  Sejuk kot tak pakai selimut.”  Airis menggenggam hujung selimutnya kuat.  Menghalang dari ditarik Rayyan.

“Ah..tu kau punya pasal.  Sejuk ke panas ke, bukan masalah aku. Meh sini!”  Rayyan merentap kasar.  Dia tetap inginkan selimutnya.  Ingin meminta selimut lain pada mama, tengah-tengah malam begini, pasti dia akan dipersoalkan.  Sudah sah suami isteri, tidur sekatil, jangan kata sebantal, seselimut pun tiada salahnya.  Tapi ingin berselimut dengan Airis?  Dia menggeleng di dalam hati.  Tak sanggup!  Cukup lah tadi makan penampar.  Silap-silap nanti, tengah-tengah malam dia makan penerajang pula dari Airis.

“Tak boleh.  Aku nak pakai selimut ni.”  Airis menjegilkan biji matanya.  Dia berkeras.  Dari tadi kesejukan bilik Rayyan yang dipasang dengan penghawa dingin itu benar-benar menyeksa dirinya.  Sejuknya bukan kepalang.  Menggigit-gigit sejuknya sehingga ke tulang.  Kalau dibiarkan Rayyan merampas selimut itu, bagaimana dia hendak menghabiskan masa tidurnya sehingga esok pagi?  Tidur dengan tidak berselimut?  Dia boleh beku!

“Kau degil eh? Meh sini aku nak peluk kau.  Aku nak cium kau.”  Rayyan menjuihkan bibirnya sambil mendepangkan tangan.  Badannya dirapatkan perlahan-lahan ke arah Airis. 

“Nah, ambiklah!”  Cepat-cepat Airis melepaskan pegangan tangannya pada selimut Rayyan tadi.  Dia rela beku asalkan Rayyan tidak bertindak lebih gila. 

“Tahu takut!”  Rayyan tersengih.  Dia ternyata menang dalam perebutan itu.  Hatinya menyanyi riang.  Terasa puas dapat mengenakan Airis.

 Airis mendengus.  Kesejukan telah pun mula mencengkam dirinya.  Dia memandang ke arah Rayyan yang sudah pun melabuhkan tubuhnya di atas katil.  Dia memandang Rayyan dengan hati yang bengkak. Benci melihat lelaki itu yang dari tadi galak menyakatnya.  Matanya kini terbuka luas.  Rasa mengantuknya tadi telah pun hilang biar pun badannya masih lagi kepenatan.  Dia merenung ke siling bilik Rayyan.  Terkebil-kebil.  Sesekali dia berkilas ke kanan, sekejap kemudian ke kiri pula.  Dia betul-betul gagal untuk tidur.  Tambah menyakitkan hatinya, terdengar dengkuran kecil dari Rayyan.  Tanda lelaki itu sudah pun lena saat itu.  Sama seperti dirinya, Rayyan juga agak keletihan.

Perlahan-lahan Airis bangun, memerhati setiap penjuru dinding bilik itu.  Mencari suis lampu.  Dari tadi cahaya lampu yang terang dalam bilik itu menyukarkan dia untuk melelapkan mata.  Akhirnya, di balik almari pakaian Rayyan, dia menjumpai deretan pelbagai suis.  Dia sekadar mengagak dan dengan sekali tekan, lampu di bilik Rayyan terpadam.

“Woi, bukak balik lampu tu!”  Airis terkejut.  Cepat-cepat dia menekan kembali suis lampu tadi.  Dia cemas.  Tertanya-tanya apa yang berlaku kepada Rayyan saat dia menutup suis lampu tadi.

“Jangan tutup suis lampu.”  Rayyan kembali berbaring.  Membiarkan Airis yang terpinga-pinga.  Sekali lagi dia menutup suis lampu.

“Ei, kau tak faham bahasa ke?  Aku kata jangan tutup suis lampu tu.  Aku tak boleh tidur lampu tertutup.  Biar jek lampu tu terbuka sampai pagi.”  Airis mengekek di dalam hati.  Geli hatinya mengetahui Rayyan rupanya takut tidur bergelap.  Lelaki seego itu, segagah itu, setua itu, takut tidur bergelap?  Airis cuba menahan tawanya dari terburai keluar.  Lelaki itu rupanya masih keanak-anakan.  Airis kembali menekan suis lampu, membiarkan lampu kembali terbuka.  Saat lampu menerangi bilik itu, Rayyan dilihatnya sedang duduk di atas katilnya.

“Kalau kau tak nak aku tutup lampu ni, kau tutup dulu suis aircond tu.”  Airis menjuihkan bibirnya, menunjuk ke arah penghawa dingin yang terpasang.  Memandang Rayyan yang sesekali menguap luas.

“Tak nak.  Aku panas.”  Rayyan baring, menarik selimutnya sehingga menutup kepalanya.  Airis bengang.  Sedikit pun Rayyan tidak mahu mengalah.

“Ok, aku tutup lampu ni.”  Airis menekan suis lampu.  Serta-merta bilik itu bertukar gelap. 

“Gelap-gelap ni, kalau karang aku terpeluk kau ke, tercium kau ke, ter benda lain ke...kau jangan salahkan aku pulak.”  Rayyan bersuara sayup-sayup dari dalam selimutnya.  Airis yang baru hendak melangkahkan kaki ke sofa, terhenti.  Eeeeee....rasa nak cekik-cekik!  Airis menghentak kakinya, memalingkan badan dan menuju kembali ke deretan suis tadi.  Menekan kembali suis lampu, dan membiarkan lampu terpasang semula. Monyet betul Rayyan ni!







Secebis Kata : Terima kasih pada semuaaaaa yang sudi membaca!  Teruskan menyokong AA ye!

7 comments:

ida said...

Dear Adra,

Criter ni semakin menarik! Saya suka sgt2 tapi kalau boleh biar watak Airis & Rayyan tu berkembang lebih ckit...maybe life about Airis kat kolej ke or Rayyan kat ofis. And hopefully jugak watak antagonis dlm criter ni biar la watak lelaki sbb naik kelainan dgn criter2 lain ok..

Unknown said...

BEST...NAK LAGI.

Unknown said...

best...nk lg dek...

Anonymous said...

suka2...nak lagi...cepat2 ea...hehehe

Anonymous said...

Assalam to writer...

so for this ep.. nothing to ubah... dah ok dah ni.. so sis... u can continue to the next next next episodes ye.. dah ok dah ni.. just kekalkan graf emotions supaya graf semakin meningkat.. hihihi.. tepeleot mane2 part kecik2 2 biase r 2... hehhehe...

From : IJA

Anonymous said...

Assalam to writer...

lupe nk cakap...

GUD LUCK TO WRITER... hehheheh...

From: IJA

Fatini Zulghafar said...

sangat interesting... dok senyum-senyum je baca entry ni dari tadi. Nakal sangat Ray ni... xD