Pages

Coretan Penulis

Khas untuk semua pembaca Ilham Dari Hati,



Terima kasih sudi luangkan masa membaca karya Adra Adiella. Cuma yang AA harapkan, komen-komen membina dari semua yang telah pun membaca. Supaya AA akan lebih bersemangat untuk terus menulis dan dapat memperbaiki sebarang kesilapan yang mungkin tidak AA sedari.



Komen la sikit ye!



~ Adra Adiella ~

Monday 2 September 2013

Saat Kau Dakap Cintaku - Bab 14










Perlahan-lahan Airis turun dari anak tangga yang dipanjatnya setelah selesai memasang kain tabir untuk majlis pertunangan di rumah pelanggan butik Jazzy Collection.  Entah di mana silapnya, sewaktu meniti tangga yang terakhir, dia terasa badannya tidak seimbang seperti ingin terjatuh.

“Airis, hati-hati!”  Pantas muncul dua tangan menghadang belakang badan Airis dari jatuh terlentang ke lantai.  Cepat-cepat Airis bingkas tegak berdiri.  Malu berada dalam pelukan seorang lelaki.

“Eh, awak.”  Airis tergamam.  Tak sangka lelaki yang bertindak menjadi hero tadi adalah Ziyaad. 

“Macam dalam filem hindustan lah kita tadi.”  Ziyaad sengaja mengusik.  Dilihatnya Airis tersipu-sipu malu.  Nasib baik saudara maranya masing-masing sibuk dengan tugasan sendiri.  Jadi, adegan tadi cuma ditonton oleh sekumpulan budak-budak yang asyik bermain kejar-kejar di ruang tamu.

“Saya ni kalau jumpa awak mesti ada scene saya terjatuh macam nangka busuk kan?”  Airis tersengih.  Segan sebenarnya bertemu dengan lelaki itu dalam keadaan dia terjatuh.  Hilang keayuannya!

“Sebab selalu jatuh tu lah yang buat saya jatuh hati.”  Ziyaad bersuara seakan-akan berbisik.

“Apa? Apa awak cakap?”  Airis mengerutkan dahinya.  Meminta Ziyaad mengulangi kata-kata yang tidak dia dengari.

“Eh, takpe wak.  Setiap kali awak jatuh tu lah, saya ada tau.  Saya boleh jadi superhero awak.  Selamatkan awak setiap kali awak terjatuh.”  Airis terdiam. Tidak tahu bagaimana ingin membalas kata-kata Ziyaad.

“Eh, macam mana awak boleh ada kat sini ye?”  Airis menukar topik.  Dia memegang bucu kain tabir, cuba meregangkannya selurus yang mungkin supaya nampak tegak tersusun.

“La..ni rumah saya lah.  Dari awak masuk tadi, saya dah perasan awak dah.  Ingat nak tegur tadi, tapi saja saya tunggu awak jatuh dulu baru lah boleh tegur.  Hahahaha...”  Ziyaad tergelak.  Lelaki itu seperti hari pertama Airis kenali, sangat ceria dan riang. 

“Awak ni tak habis-habis menyakat saya kan?”  Airis mencebik.  Terasa malu diusik oleh Ziyaad. 

“Ala, gurau jek la.  Awak tu jalan menonong jek sampai tak perasan pun saya kat tepi.  Tadi awak salam sorang makcik yang glamer macam artis tu, yang penuh rantai, gelang, cincin emas dia satu badan tu.  Awak tak perasan ke saya elok jek duduk bersimpuh sopan santun kat sebelah makcik tu?  Awak tak perasan ke?”  Ziyaad menyoal Airis.

“Eh, makcik tu bukan tuan rumah ni ke wak?”  Airis mengerutkan dahinya. 

“Haaa...tu la mak saya.  Glamer kan? Hahahahaha...”  Ziyaad ketawa lagi.  Berdekah-dekah.

‘Eee....sewel la mamat ni.’  Airis tersenyum.  Dia senang dengan perwatakan Ziyaad yang selalu buat dia tersenyum.  Terbayang-bayang di mindanya wajah emak Ziyaad yang disalaminya tadi.

“Awak ke yang tunang hari ni?”  Airis bertanya.  Dia mencapai bantal kecil di sisinya, mula menyambung semula tugas-tugasnya yang terhenti tadi.

“Eh, ada ke wak orang tunang, lelaki yang duduk diam-diam dekat pelamin tunggu rombongan perempuan datang sarung cincin?”  Ziyaad duduk di sisi Airis.  Memerhati gadis itu meletakkan susunan bunga di kaki pelamin pula.

“Kalau ada, kejap lagi saya nak suruh awak solek saya.  Malu lah saya nak duduk atas pelamin serabai-serabai kan? Hahahaha...”  Ziyaad tergelak lagi.

“Ha ah lah.  Apa lah saya ni tanya soalan macam tu.  Takkan lelaki nak bertunang dia pulak yang berpelamin bagai ni kan? Hahahaha...”  Airis sama-sama tergelak. 

“Habis ni siapa yang tunang?  Kakak? Adik?”  Airis menyoal setelah tawanya reda.  Dia masih asyik menyusun bunga-bunga di kaki pelamin.  Zara pula dari tadi sibuk menyiapkan hantaran di dalam bilik bakal pengantin.  Sesekali dia keluar masuk menuju ke keretanya mengambil barang-barang kelengkapan.

“Adik.  Tengok saya ni, takde siapa yang nak.  Sebab tu adik saya langkah bendul.  Lambat sangat dia nak kena tunggu saya.”  Ziyaad memegang sekuntum bunga dari dalam bakul di sisi Airis.  Dipusing-pusing bunga itu tanpa tujuan.

“Ala, awak tu memilih sangat.  Takkan lah hensem, kacak bergaya, kelakar macam ni takde orang yang nak.”  Airis sengaja menyakat.  Menanti reaksi lelaki itu.

“Eh, betul wak.  Takde orang yang nak kat saya ni.  Saya tak memilih wak.  Siapa lah saya ni wak nak memilih.  Saya tak pilih perempuan pun, tapi perempuan yang tak nak pilih saya.”  Ziyaad membulatkan matanya.  Mengharap Airis mempercayainya sedangkan hakikatnya bukanlah seperti yang dikatakannya.

“Hmmmm....percaya sangat saya kat awak.  Memang betul sangat-sangat lah tu takde perempuan yang nak kat awak.”  Airis tahu Ziyaad sekadar berbasa basi.  Lelaki itu kacak, berkulit putih, berambut sederhana panjang hampir mencecah bahu, berkening tebal, bermata sepit, mustahil tiada perempuan yang tergila-gilakannya. 

“Hahahaha...tu lah.  Kesian kan kat saya.  Takde pun orang nak kat saya.  Hari tu saya ada bagi business card saya kat sorang awek ni, sampai hari ni saya tertunggu-tunggu awek tu call saya.  Tahu-tahu jek dia muncul kat rumah saya hari ni.  Patut  lah dia tak call, terus nak datang rumah rupanya.”  Ziyaad memerhati Airis yang tiba-tiba kaku tidak bergerak.  Sindirannya mengena.

“Amboi.  Tak sudah-sudah hari ni menyakat saya kan?  Sorry lah, saya sibuk.  Balik rumah dah penat, terus lupa nak call awak.”  Airis mengukir senyum.  Cuba melindungi pembohongan yang dibuatnya.  Dia tak pernah lupa lelaki itu, cuma terasa janggal untuk dirinya menghubungi Ziyaad.  Apatah lagi dengan status yang dipegangnya kini.

“Sebagai hukuman menyebabkan saya tertunggu-tunggu, awak kena bagi no phone awak kat saya.  Supaya senang saya nak contact awak.  Takde lah saya macam pungguk rindukan bulan.”  Ziyaad merenung Airis.  Betul-betul mengharap dapat mengenali gadis itu lebih dekat.

“Eh, saya tak pakai handphone wak.  Kalau saya nak apa-apa, saya yang call orang tu.”  Airis terkebil-kebil.  Mencari-cari alasan yang baik untuk menghindari Ziyaad.

“Entah bila lah awak tu nak call saya.”  Suara Ziyaad mula mendatar.  Kecewa dengan penolakan Airis.

“Nanti lah awak.  Saya fikirkan dulu ye.”  Airis bingkas bangun.  Cepat-cepat dia menghampiri Zara yang sedang duduk menyiapkan hantaran.  Meninggalkan Ziyaad terpinga-pinga.






Saat pintu bilik terkuak, Airis terpandang satu bungkusan di meja solek.  Dia menoleh ke kiri dan kanan, mencari-cari kelibat Rayyan.  Dia menjengah pula ke bilik mandi kalau-kalau Rayyan sedang mandi. Tiada.  Perlahan-lahan dia menghampiri bungkusan itu, berkira-kira untuk membuka dan melihat isi kandungannya.  ‘Ah..bukak jek lah.  Dia bukannya ada kat sini pun.’  Bisik hatinya.

Dia mengukirkan senyuman saat bungkusan itu terbuka.  Sepasang sandal untuk wanita berwarna merah hitam berjenama NIKE terpampang di hadapan matanya kini. Serta merta dia terbayang saat terjatuh di dalam kolam ikan ketika insiden berebut sandal dengan Rayyan sebelum ini.  Terbayang juga dirinya yang menitiskan airmata saat itu.  Entah mengapa malam itu, airmatanya jatuh di hadapan lelaki itu.  Dia marah diperlakukan sebegitu hakikatnya.  Terasa dibudak-budakkan oleh Rayyan.  Dan lebih membuat dia marah, dia tak mampu berbuat apa-apa terhadap lelaki itu.  Dan marah itu akhirnya terzahir dengan airmata. 

“Cuba pakai.  Aku main agak-agak jek saiz kau tadi.”  Suara Rayyan mencelah tiba-tiba di sebelah Airis, sedikit mengejutkannya yang dari tadi ralit membelek sandal itu.

‘Terkejut aku pak cik ni!’ Airis mengomel di dalam hati.  Sandal itu diletakkan di sisi kakinya.  Dia menyarungnya sambil di perhatikan Rayyan yang sudah pun duduk di birai katil.  Mesti Rayyan duduk di balkoni menghisap rokok saat Airis tercari-carinya tadi.  Terlupa pula dia untuk menjengah.

“Lepas ni tak payah nak berebut sandal lagi macam budak-budak.”  Rayyan lega bila dilihat sandal itu muat-muat di kaki Airis.  Seolah-olah menghapus rasa bersalahnya menyebabkan Airis jatuh kolam tempohari.

‘Siapa budak-budak?’  Airis merengus di dalam hati.  Menyampah dengan sikap Rayyan yang seolah-olah menganggap dia kebudak-budakan.  Dia segera menanggalkan sandal di kakinya lantas meletakkannya di tepi pintu.  Nanti jika dia turun ke bawah, tidaklah dia terlupa untuk membawanya sekali untuk diletakkan di luar rumah.

Airis menanggalkan tudungnya lantas mencapai tuala yang tersidai.  Dia menutup kepalanya sebelum berjalan menuju ke arah balkoni.  Cadangnya ingin menyejukkan badan dengan angin petang sebelum dia mandi.  Kesibukan menyediakan persiapan majlis pertunangan adik Ziyaad dari pagi tadi betul-betul meletihkan badannya.  Dia melabuhkan duduknya di atas kerusi yang tersedia di balkoni itu. 

“Angkat kaki kau.  Tak nampak ke aku tengah menyapu ni?”  Tiba-tiba Rayyan muncul terbongkok-bongkok dengan hujung penyapu dikibas-kibas di kakinya mengganggu Airis yang dari tadi asyik mengelamun.

“Kau ni pak cik, tak boleh tengok aku senang kan?”  Airis mengangkat kakinya sedikit, memberi ruang kepada Rayyan untuk menyapu di bawah meja.  Lelaki itu mengibas penyapunya ke kiri dan ke kanan berulang kali.

“Arrrghhhh!!” Rayyan menjerit.  Penyapu di tangannya dicampak ke tepi.  Airis yang sedang duduk di sisi Rayyan ketika itu mengerutkan dahinya.  Dadanya berdebar.  Sedikit terkejut dengan tindakan Rayyan yang tak semena-mena menjerit itu.

“Aku stress tau mak cik.”  Rayyan menarik kerusi berhadapan dengan Airis.  Mukanya suram.  Dadanya turun naik dengan nafas yang kasar. Dia melabuhkan duduknya kasar.

“Tak payah lah nak jerit-jerit kalau stress pun.”  Airis menjeling.  Membiarkan Rayyan duduk bertentangan dengannya.

“Tender yang aku siapkan bersengkang mata dari sebelum kita kahwin hari tu lagi, melepas kat company lain.  Buang masa, buang tenaga aku jek tau. Dari pagi tadi Papa membebel jek pasal tender tu.  Stress aku!”  Rayyan merengus kasar.  Dia meraup wajahnya berulang kali.  Terasa segala penat lelah, usahanya menyiapkan tender itu berakhir sia-sia. Menambahkan tekanannya, Papa asyik menyalahkan dirinya sebagai penyebab kegagalan mendapatkan tender itu.

“Kau buat tender tak baca Bismillah lah tu.”  Airis memandang ke arah lain.  Bimbang Rayyan menganggap dia sengaja menyakat.

“Aku serious ni mak cik.”  Rayyan menjegilkan matanya.  Geram dengan sikap Airis yang masih ingin mengusiknya saat dia dilanda masalah.

“Muka aku nampak macam main-main ke?”  Airis mengangkat keningnya, memandang wajah Rayyan.

“Bismillah tu nampak macam benda kecik jek kan?  Benda kecik yang kadang-kadang macam tak penting jek.  Benda yang kita tak lupa nak sebut setiap kali nak suap makanan ke mulut.  Tu pun kadang-kadang ada jek orang Melayu yang lupa nak sebut sebelum makan.  Tapi kau tahu, benda yang kecik dan tak berapa penting macam Bismillah tu lah banyak kelebihannya tau.”  Rayyan dari tadi diam, mendengar butir bicara Airis.

“Arwah mak aku cakap, sebelum buat satu-satu kerja tu kita kena mulakan dengan Bismillah.  Dia cakap lagi, manusia ni akan terputus rahmat dari Allah bila kita buat apa-apa perbuatan yang baik tapi tak mulakan dengan Bismillah tau.  Betapa power ayat Bismillah tu kan?”  Airis menyoal Rayyan yang dari tadi terkebil-kebil memandangnya.

“Sebab tu aku masak sedap.  Selain dari aku masak dengan kasih sayang, aku baca Bismillah sebelum masak tau.”  Rayyan mencebik bibirnya saat mendengar ayat itu dari Airis.  Tapi dia masih seperti tadi.  Tidak berkata-kata hanya setia mendengar dari tadi.

Dia merenung jauh, tidak memandang ke arah Airis.  Mendalami setiap butir kata-kata Airis yang diakui ada kebenarannya.  Menyedarkan dia yang sebetulnya. 

“Kau dulu kecik-kecik tak pernah dengar lagu Raihan ke?”  Rayyan terkebil-kebil lagi.  Raihan.  Kumpulan nasyid itu popular saat dia masih di bangku sekolah dahulu.  Antara kumpulan pertama yang menaikkan martabat nasyid di dalam industri muzik tanahair pada ketika itu.

“Pernah lah.  Kau ingat aku duduk kat gua ke?”  Rayyan menjawab.  Airis mencebik.  Menyampah dengan jawapan Rayyan.

“Mesti pernah dengar kan lagu...dimulakan dengan Bismillah, disudahi dengan Alhamdulilah...Begitu lah sehari dalam hidup kita...mudah-mudahan diberkati Allah.”  Airis  menyanyi perlahan lagu kumpulan Raihan yang diingatinya sehingga kini.

“Kau tahu, arwah mak aku selalu nyanyikan aku lagu ni tau.  Sebab tu dia selalu cakap kita ni, sebelum mulakan apa-apa, kena baca Bismillah dulu.”  Rayyan menyedari ada getar pada butir suara Airis tatkala itu.  Gadis itu tidak memandangnya tapi dia tahu kesedihan mula membaluti Airis kini.

“Aku rindu kat dia.”  Airis terdiam.  Gagal meneruskan kata-katanya.  Rindunya pada arwah ibunya tiba-tiba muncul  ketika itu. 

“Ok, lepas ni kalau aku buat apa-apa kerja, aku akan ingat pesan kau ni.”  Rayyan cuba mengubah topik.  Melarikan situasi sedih Airis ketika itu.

“Mana tahu kan, kau melepas projek yang ni, kau dapat projek besar pulak lepas ni.  Projek juta-juta.  Siapa tahu kan, rezeki dari Allah?”  Airis mengukir senyum yang melegakan hati Rayyan.  Dia bimbang gadis itu menitiskan airmata di hadapannya lagi.  Entah mengapa, dia seakan benci melihat gadis itu menangis.  Biarlah berjuta kali Airis mencebik bibir, sepuluh kali lebih baik dari dia melihat Airis menangis di hadapannya.

“Kau dah makan?” Rayyan cepat-cepat menoleh ke arah lain saat Airis melihat wajahnya. 

“Jom aku belanja kau makan.  Kita tak pernah makan kat luar kan sejak dah kahwin ni?”  Tersekat-sekat suara Rayyan saat itu.  Terasa janggal mengajak Airis keluar makan bersama.  Entahlah, timbul pula idea gila mengajak Airis makan di luar.  Biarlah, anggap saja ianya sebagai ganti rugi menyebabkan Airis jatuh kolam tempohari.  Lagipun, dia terasa seperti ingin lebih mengenali Airis.  Gila, memang gila Ray!

“Makan?  Errr..” Airis tergagap.  Sedikit terkejut dengan pelawaan Rayyan.

“Hari ni Mak Intan masak tak best.  Aku dah tanya dia tadi lauk apa untuk dinner.  Tak best.  Kalau kau tak nak ikut aku takpe, tapi jangan menyesal lah makan lauk tak sedap nanti.  Aku dah beritahu awal-awal ni.”  Rayyan menggaru kepalanya tanpa tujuan.  Malu untuk mengaku niat asalnya mengajak Airis keluar makan.

“Mak Intan masak tak best?”  Airis mengerutkan dahinya.  Terfikir-fikir tentang juadah yang selalu Mak Intan sediakan untuk mereka sekeluarga.  Tak pernah pula yang tidak sedap walaupun cuma lauk-pauk kampung.

“Kau siap jek lah nanti lepas Maghrib.  Kita pergi makan seafood.”  Rayyan menguis-nguis hujung kukunya.  Enggan melihat wajah Airis. 

Tiba-tiba irama lagu Pump it dari Black Eyed Peas kedengaran.  Masing-masing memandang pada telefon bimbit yang Rayyan letakkan di atas meja di hadapan mereka.  Cepat-cepat Rayyan menggapai telefon bimbitnya dan menjawab panggilan.

“Hello Min.”  Airis tersentak.  Dia mengalih pandangnya ke arah lain.  Bimbang reaksi wajahnya dapat dilihat Rayyan saat nama Jasmin kedengaran di telinganya.

“Ok, you tunggu kat rumah.  Nanti I ambil you.  Dalam setengah jam lagi I sampai.”  Rayyan melihat wajah Airis sekilas.  Dia menamatkan panggilan.  Dia menunduk, masih memandang skrin telefon bimbitnya.  Terasa bersalah.  Tak sanggup menolak pelawaan Jasmin tapi dia juga tidak tergamak melukakan hati Airis. 

“Takpe.  Aku boleh makan kat rumah.”  Airis bingkas bangun.  Berjalan perlahan-lahan meninggalkan Rayyan yang masih terkulat-kulat tidak bergerak.  Dia tidak mahu Rayyan melihat wajah kecewanya dan dalam masa yang sama dia juga tak mahu Rayyan rasa teragak-agak membatalkan perancangan makan malam mereka tadi.

“Aku ok.  Kan kau dah pernah cakap kat aku dulu, aku dengan dunia aku, kau dengan dunia kau.  Pergilah siap, jangan biarkan Kak Min tunggu kau lama sangat.”  Airis menoleh, melihat Rayyan yang masih tercegat tidak bergerak.  Cepat-cepat dia memasuki bilik air, menyembunyikan remuk hatinya membiarkan seorang suami bertemu perempuan lain atas keizinannya sendiri.






Nota Selit : Stressnye AA nk siapkan SKDC!!!  Asal hujung minggu jek mesti ade jek plan lain..tertanya-tanya macam mana la penulis lain boleh siapkan manuskrip dalam masa yang singkat ye...ok, merapu pulak pagi ni..huhu...teruskan membaca SKDC ok...SAYANGGGGG SEMUA!!

4 comments:

Unknown said...

kesian airis.

Anonymous said...

Assalam to writer...

just want to say,
SATISFIED n as usual AWESOME...

xpe... although sikit n pendek but still awesome, so bile nk beri pd publisher utk di bukukan pastikan ianya lebey menarik.. kan?

Anyway ianya AWESOME N SWEET... ihihih.. good luck to writer. i'm waiting for the next chapter.

From: IJA

ida said...

Really nice n3 Adra! Suka Airis yg selalu ceria & tabah even though byk dugaan. Sometimes bosan dgn Ray yg x tau menilai hati & perasaan sendiri. Rasa mcm nak ketuk2 kepala si Ray tu biar otak dia clear ckit....tapi kadang2 lelaki ni bab2 hati ni mmg selalu blur walaupun otak cerdik tahap dewa....So sabar ye Airis.. To Adra, keep up the good work ok!

Fatini Zulghafar said...

kenapalah Rayyan ni jadi macam ni. kesian sangat kat Airis. Adra, your first piece ni memang best kite suka sangat hehehehe :))